Førskoletur til Gulen – Et slags reisebrev fra Midtun og Eventyrdalen barnehage

Forsommeren er tiden for en milepæl for førskolebarn i Eventus-barnehager. Våre eldste barn står på terskelen av et nytt kapittel i livet sitt; etter sommeren skal de være skolebarn. Men først skal de på overnattingstur til Gulen.

Førskolebarna i Eventus avslutter barnehagetiden sin med tur til Gulen, tre dager og to netter, helt uten mamma og pappa.  Ryggsekkene er stappet fulle av løver, bamser, katter, griser & dukker. Helt i bunn ligger soveposen, og det hele innhyllet i forventninger; til sjøsprøyt, krabbefiske, sprellske makrell og overnatting i lavvo.

Dette er noe barna har gledet seg til lenge, noen med klump i magen, og muligens en tåre i øyekroken. Selv om et modig pappahjerte kanskje blør litt er det med stor glede bussene ruller ut av parkeringsplassen. Tre timer, en liten fergetur, og en ispause senere ankommer vi kaien i Gulen. Her står båtene klare til å frakte oss det siste stykket ut til hytten vi skal bo på.

Etter en solid lunsj bærer det ut i havgapet. Vi skal hilse på Kong Olav statuen i Skjerjehamn. På denne idylliske lille plassen er der både tid og rom til å ta det hele ned. Vi ligger på bryggen og ser småfisk lete etter mat, små barnehender plukker blomster og blide fjes spiser is i varmen fra solen.  Med sjøbein og redningsvester på hopper vi om bord i en ventende ribb. Denne skal frakte oss til Tusenårstaden. Og en ribb tøffer ikke av sted i to takter, det skal gå unna. Nå er barna mer vant med båten og motet øker i takt med farten.  Vinden river i håret der vi flyr over bølgene. Det hyles og frydes og fra barnemunn høres; ”Dette er den beste ferien jeg har vært på”

ribb   ribb1   ribb2   ribb3   ribb 4

Tusenårstaden og Gulatinget kan på mange måter sies å være arnestedet for Norge som nasjon. Det var her våre forfedre ble samdes om en felles lovgivning og rettergang; og ikke minst et felles forsvar mot ytre fiender. Med selvspikkede pinner skal pølser grilles over bålet og vi får servert historien om Gulatinget. Noen vil også høre om sverdet i steinen. Gaven ble gitt til Gulen av England og er til minne om sagnet om Kong Arthur og hans riddere; ”Den som klarer å trekke sverdet ut av steinen blir konge!” . Vi tilbringer hele ettermiddagen på denne vakre plassen. Omringet av kulturminner og flott natur er det leken som står i sentrum for barna.  Timene går og det er først når solen kommer lavt på himmelen vi erkjenner at hadde vi vært hjemme nå ville vi alt vært i pysjen.

tusen1   tusen2   tusen 3

Tilbake i hytten skal skogen utforskes, sengeplasser fordeles og kveldsmat inntas. Men kanskje viktigst; barna kaster seg ut i boblebadet- for en glede!  Det er en fornøyd gjeng som lander i med hode på puten ut på kvelden. Klokken er 22 før de siste finner veien til drømmeland – hva bringer morgendagen mon tro?

Solen har gjemt seg bak et tungt skydekke. Det regner- men det er i regnvær fisken biter på kroken. Dagen tilbringes i området rundt hytten. Vi leker i skogen, vader i fjæren på jakt etter liv. Barna er med og drar garn & teiner fra båten: Makrell, Lyr, torsk, blåstål & berggylt. I teinene finner vi krabber og sjøstjerner. Tør du holde krabben; hva har torsken spist i det siste? Vil du se?

fiske1   fiske2    fiske 3

Siste kvelden krones med barnedisco og prøvesmaking av dagens fangst. Etter en dag spekket med gode opplevelser er natten en velkommen gjest for slitne og lykkelige barn.

Neste morgen gjelder det å få pakket alt i riktig sekk. Hvem sine sokker er dette? Hvor er håndkle mitt? Hvor er støvelen min? Jeg er sikker på jeg hadde dem i går… Bussturen tilbake til Bergen er preget av ro. Noen deler minner fra en fantastisk reise mens andre bare vil sove. Lykken er stor når vi får se opptoget av spente foreldre som venter i barnehagen.

Det er med beundring og ydmykhet vi får ta del i disse barnas reise. I den grad vi kan snakke om ”eksamen” i barnehagen er nok førskoletur til Gulen kanskje det nærmeste vi kommer. Å få se hvordan barna tar vare på seg selv og hverandre. Deres lekenhet og utforskertrang i møte med et slikt eventyr. Med opplevelser av natur og krabbeklo, samhold og lærelyst vitner om en sann mestring av livet. Egentlig er det ikke rart at barna viser oss denne tryggheten og tilstedeværelsen. De er på tur sammen med sine beste venner, sammen med voksne som har vært en sentral del av livet deres i mange år. Selv med en liten dose savn etter mamma og pappa er det ikke overraskende av disse turene er en suksess, og en viktig tradisjon for barn og voksne i Eventus barnehager.

Førskoleturene i Eventus er en årlig tradisjon. Her inviteres barnegruppene på tur av Kjetil Hopen til hans hytte i Gulen. Vi er heldige som får ta del i en slik raushet og lidenskap for barnas gode opplevelser i barnehagetiden.

Skrevet av Kjetil Castell.