Eventus Barnehager tar lederutvikling på alvor

PBL Mentor har skrevet en artikkel om Eventus sitt lederutviklingsprogram.

− Uavhengig av hvor dyktig du som barnehageleder er, er du avhengig av å ha et kompetent team som jobber sammen for å oppnå målene. Å jobbe med seg selv, og forstå hvordan det påvirker andre, er avgjørende for å bygge en psykologisk trygghet, som igjen gir rom for å ærlige tilbakemeldinger i teamet man skal lede.

I artikkelen sier daglig leder i Eventus Tiriltoppen barnehage, Kjetil Lynn Castell, at "Det var behov for en felles tilnærming til ledelse på tvers av våre barnehager for å styrke samholdet. Vi ønsker at programmet skal tilføre mer faglighet og skape nye arenaer for refleksjon og utvikling for våre pedagogiske ledere"

− Det første målet er å øke kompetansen og selvtilliten til barnehagelærerne i deres rolle som pedagogiske ledere. Det andre målet er å bygge en felles kultur, forståelse og lojalitet til Eventus barnehager som helhet, sier han.

Over femti pedagogiske og daglige ledere deltar i lederutviklingsprogrammet, som består av faglige samlinger i samarbeid med PBL Mentor Bedriftshelsetjeneste, samt veiledningsgrupper på tvers av barnehagene.

− Vi startet med å fokusere på relasjonsledelse fordi vi mener at den viktigste ressursen en pedagogisk leder har, er seg selv – ens verdier, holdninger og hvordan man forholder seg til andre, sier Castell.

Les hele artikkelen her