Eventus overtar Strøno Barnehage

Fra høsten 2024 overtar Eventus Barnehage driften av barnehagen på Strøno

Kong Trerot

Pr. nå er det FUS Skorvane barnehage som har avdelingen Kong Trerot på Strøno, som ligger i samme bygg som Strøno barneskole. FUS meldte for omtrent et år siden at de skulle avvikle driften av denne avdelingen, og det har vært mye frem og tilbake på hvem (om noen) skulle overta. I et intervju på Midtsiden sier Malin Frotveit Johansen (styremedlem i Prosjekt Strøno Barnehage) at:

– Eg har jobba litt i barnehage sjølv, og så kjenner eg nokre av dei tilsette på Eventus Borgafjell. Så kom eg på kor nøgde dei er med arbeidsplassen sin, fann nummeret til styreleiar og slo på tråden. Han var med på notene med éin gong!

Så nå har det endelig blitt avgjort at Eventus overtar driften av denne avdelingen 1. august 2024.

Dette blir i første omgang en liten barnehage med opp til 30 barn og 7 ansatte, hvor 3 er pedagoger. En av pedagogene blir også ansatt i delt stilling som daglig leder i barnehagen. For å få litt mer plass har Styreleder Kjetil Tuvin Hopen gjort avtale med Bjørnafjorden Kommune og Strøno Barneskole om å bruke sløydrommet som areal til barnehagen opptil 4 dager i uken. Her vil det bli mulighet til mye spennende førstehåndserfaringer. Dette er også en barnehage som allerede er veldig god på natur- og friluftsliv, og det er jo ikke så rart! Strøno er et helt fantastisk naturområde, og Ervikane friluftsområde ligger bare 3 km unna. Både i skogen 0 meter utenfor barnehagen, og langs kysten er det uendelige muligheter til å få gode opplevelser, og et solid grunnlag for fremtiden!

Eventus har store planer

Men at det allerede er en god natur- og friluftsbarnehage stopper ikke Eventus å arbeide for å øke den allerede høye kvaliteten. Det er planlagt både grindabygg, lavvo og gapahuk på området. På sikt er det også planlagt å bygge helt ny barnehage i skogen nord for barneskolen, mellom Gardvika og Stokkavika. Det ryktes at Eventus Valen får god konkurranse om barnehagen med best sjøutsikt.

Med de gode og store naturområdene rundt barnehagen, vil dette også være et sted for de andre Eventus-barnehagene å besøke, og det vil bli et tett og godt samarbeid innad i konsernet. Men det er ikke bare ansatte i Eventus-barnehagene som får nytte av ny eier:

– Våre barnehagar blir òg brukte til bursdagsfeieringar og andre arrangementer, og vi har leikeplassar, gapahukar og bålpanner som folk kan bruka utanom opningstidene. Vi ønskjer å vera eit samlingspunkt for innbyggarane, og håper å vera med på å gjera det kjekkare å bu på Strøno i mange år framover, seier styreleder i Eventus Kjetil Tuvin Hopen.

Hva skjer nå?

Det første som skjer er at det må ansettes pedagoger og øvrig personale i barnehagen. Nå jobber det allerede 5 ansatte der (fra ansatt-siden til FUS), og de som ønsker å fortsette stillingen sin etter sommeren vil bli prioritert til intervju. Ansettelsesprosessen er allerede i gang, så det er bare å hive seg rundt og søke!